Tillvaron på HDK börjar vid det här laget komma in i något slags
rytm, lästid eller seminarier måndag-tisdag, assignment på onsdag,
genomgång på torsdag och sokratiskt samtal på fredag. Det är inget av
det jag skulle vilja ta bort, men jag kan ändå längta tillbaka lite till
de första intensiva workshopveckorna där man inte riktigt visste vad
man hade att vänta sig när man gick till skolan.
Därför
var måndagen lite extra uppfriskande. Den började med en kort
föreläsning. Klassen satt med anteckningsböcker och pennor i högsta
hugg, beredd att ta in en liten bit färdigförpackad konsthistoria, och
läraren började prata på om något som han kallade för Februariimperiet.
"Vad sjutton är det? Det har jag aldrig hört talas om?", tänkte nog de
flesta av oss, men så småningom insåg man att det inte riktigt funnits
på riktigt (förstås beroende på vad man menar med "på riktigt"). Sedan
hade vi en workshop då vi själva fick sudda ut gränserna mellan fakta
och fiktion. Det är viktigt att komma ihåg att historien alltid är
subjektiv, vissa bitar väljs ut och lyfts fram medan annat glöms bort. Det
finns inte en histora som är rätt, sanningen har alltid flera sidor.
Dessutom tolkar vi som lever nu historien efter våra erfaranheter och
kunskaper. Det som var sant förr kan vara en saga idag, och det som vi
tar som självklart nu kan vara felaktigt i framtiden.
Tyvärr
missade jag tisdagens seminarium även denna veckan, men sedan var det
återigen assignmentdags! Jag älskar att jobba med assignments. Jag
skulle kunna göra det varje dag! Det är nog kombinationen av frihet och
tidsbegränsning som är det bästa, men ibland kan jag önska att det fanns
ännu mer tid att utveckla sina ideér, dra dem till sin spets och
verkligen arbeta igenom dem. Denna veckan gick uppgiften ut på att göra
en kopia av en filmscen med sig själv i huvudrollen och spela in med
mobilkamera. Min fem år gamla mobil har visserligen en kamera men man
kan varken filma med den eller skicka bilderna till en dator. Dessutom
verkar det som om den har fått i sig något slags hallucinogen drog för
färgerna i bilderna är helt vansinniga. Det kan störa mig lite att det
tas för givet att man har diverse tekniska prylar, men det är väl så
verkligheten ser ut och jag har lyckats lösa det hittils med lånade
kameror. Jag tänker att det är viktigt som lärare att inte ta för givet
att alla har egna datorer, kameror eller pengar till utflykter, utan
att det ska finnas möjligheter att delta även för de som av olika skäl
är annorlunda.
Det var fantastiskt fint att se alla
andras filmer (och att vara med när några av dem blev inspelade också!). Jag är så imponerad av hur mina klasskamrater vågade
bjuda på sig själva och gå in för uppgiften. Jag tyckte det var jobbigt
att vara med i min egen film och ändå valde jag en scen utan något tal
medan andra spelade till och med två olika roller! Det var på sitt sätt
en helt omöjlig uppgift, hur ska en person på en dag kunna kopiera en
filmscen? Men alla löste det på sitt sätt. En applåd alltså till alla
fina och modiga skådespelarprestationer!
Fredagens
sokratiska samtal handlade om menskonst och om pengar. Mens och konst är
alltid kul att prata om och det var ett bra utforskande samtal. Så
fort jag insåg att nästa samtal skulle handla om pengar började det
bubbla i hela mig. Jag har nämligen väldigt mycket åsikter om saker som
inte står rätt till i samhället och pengar är förstås en del av det. Man
kan nog säga att jag blir lätt förbannad bara jag hör ordet pengar
faktiskt. Det verkade dock som att min klass är vettigare än många
andra, så jag behövde trots allt inte bli så upprörd. Jag antar att
människor som tycker pengar är det viktigaste i livet inte blir
bildlärare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar