Efter att gestaltningsarbetet var färdigredovisat och klart väntade en vecka med Rebecka då vi tittade lite närmre på nyhetsbilder, ikoniska nyhetsbilder och hur nyheter iscensätts med hjälp av text och bild. Vi hade en föreläsning och ett seminarie där vi tittade på bilder i en metrotidning och hittade exempel på olika iscensättningar. Det var fyra olika som vi tittade efter. Dramatisk, episk, lyrisk och didaktisk.
Dramatisk - En oväntad nyhet, man får känslan av att man befinner sig mitt i en händelse.
Episk - Nyheten är en liten del av en större händelse och berättas utifrån ett subjektivt perspektiv.
Lyrisk - Är inte kritisk och problematiserande, inte dramatisk men ändå direkt, inte subjektiv men ändå känslofylld. Den är förväntad på så vis att den kan komma efter en dramatisk nyhet. Jag tycker den här är den svåraste att hitta, men det kan vara till exempel en artikel om hur människor bearbetar en katastrof genom att tända ljus i en kyrka.
Didaktisk - Objektiv och bygger på fakta. Bilderna kan vara informativa, kanske visa olika skeenden med pilar eller färger.
Vi fick uppgiften att i grupper om tre göra vår egen nyhet utifrån de här fyra modellerna och sätta ihop fyra olika artiklar med text och bild. Det var kul och ett bra sätt att lära sig. Jag tycker att saker ofta fastnar lite bättre när man får ta sig an dem lite mer handgripligen. Plus att det var roligt med grupparbete. Det har vi inte så ofta men det var bra att ha två personer att diskutera begreppen med medans man höll på. Och spåna fåniga ideér med förstås!
Det var en rolig och intensiv sista vecka på kursen, och den fick mig att önska att hela vår utbildning var lite mer.. mer. Det förvånar mig att jag säger detta för jag är en oerhört bekväm och lat person som gillar att göra vad jag har lust med, sova länge på mornarna och pyssla med mina egna små projekt. Det jag skulle önskat mig mer av i den här kursen är workshops som kan hjälpa till att ge inspiration till gestaltningsarbetet men också fungera som lektionstips till ens idébank för framtida lärarjobb. Handledningstillfällena var bra och de inledande och avslutande mer teoretiska delarna var också bra men jag hade velat ha ett intensivare gestaltningsarbete med mer gemensamt lärande. Ska alla sitta på sina kammare i en månad och skapa för sig själva blir det lätt att man inte får ut så mycket som man skulle kunnat av gestaltningsarbetet. Det var någon som föreslog att man skulle kunnat ha en workshop i veckan som man turas om att hålla i. Det tycker jag var en bra idé. Då skulle man både få lite ny energi och möjligheten att prova olika saker på varandra. Alltså jag förstår att det till viss del är meningen att man ska lära sig att arbeta självständigt på universitetet, men vi har ju också nytta av att vara tillsammans eftersom vi ska jobba med grupper av människor när vi är lärare tänker jag.
Det känns som att jag alltid är kritisk till kurserna jag läser, men det är nog så att jag egentligen trivs väldigt bra på HDK, och det gör paradoxalt nog att jag blir mer missnöjd med de delar som jag tycker är lite sämre. Det skulle kunna vara perfekt..
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar